Kundene har talt - Garvik scorer høyere enn gjennomsnittet!
Prognosesenterets årlige KTI-undersøkelser kartlegger hvor fornøyde kunder er med sin boligaktør. I siste måling for EAT-markedet i 2021 scoret Mesterhusforhandler Garvik Gruppen en samlet poengsum på 87 av 100 mulige poeng.
Bransjemålingen omfatter nærmere 50 merkenavn, deriblant kjente kjeder som Mesterhus, Hellvik Hus og Systemhus. Spørreskjemaet ble sendt ut til 13.163 boligkjøpere, og hadde en svarfrekvens på 51% i overleveringsfasen og 43% i ettårsbefaringen.
Vi er veldig fornøyde med resultatene og synes det er kjempebra. Mesterhus er én av de beste i bransjen, og når vi ligger godt over snittet til både Mesterhus og resten av bransjen så indikerer dette at vi har gjort noe riktig, sier daglig leder Gabriel Garvik.
Den årlige kundetilfredshetsundersøkelen deles opp i to kategorier, der det skilles mellom prosjektmarkedet og EAT-markedet. Kundetilfredshetindeksen måler hvilke forventninger kunden hadde før kjøpet, opplevd verdi, og kvalitet og service knyttet til kjøp av boligaktørens produkter og tjenester.
KTI-målingen viser oss hvor vi scorer bra, og hvor vi kan gjøre det enda bedre. Hvis man ser på boligens kvalitet har vi scoret veldig høyt med 91 poeng, mens på området rundt boligen ligger vi på 79 poeng. Selv om begge tyder på at vi er over gjennomsnittet, ser vi et forbedringspotensiale som til neste måling kan være med på å dra opp snittet, sier Garvik.
Ønsker du å bygge et moderne hus eller hytte? Avtal en gratis konsultasjonstime med oss.
Til å stole på
Poengsummen i KTI-undersøkelsen deles inn i tre kategorier: Uakseptabelt (0-55 poeng), Middels (65-75 poeng) og Ekstraordinært (85-100 poeng).
Som et av Haugalandets ledende byggefirma- og entreprenørselskaper har Garvik Gruppen hanket inn flere ekstraordinære poengsummer som tilsvarer meget høy kundetilfredshet.
I målingen av trygghet og kontroll under hele prosessen har kundene gitt selskapet full score med 100 av 100 mulige poeng. Kundens lojalitet og sannsynlighet for at kunden ville kjøpt bolig av Garvik Gruppen igjen, eller anbefalt til en venn ligger på hele 90 poeng.
Dette dokumenterer at vi som boligleverandør er til å stole på, og at vi holder det vi lover, sier Garvik.
Hvordan skal selskapet toppe fjorårets resultater?
Vi må fortsette å gjøre et godt arbeid med utførelse og det vi tror på, og vi må forbedre oss der vi er svakest. Det er viktig at vi for eksempel tar uteområdet i betraktning i fremtidige prosjekter, og at vi legger ned mer arbeid i det enn det vi har gjort tidligere. Målet er å få fornøyde kunder i alle faser, avslutter han.
Garvik Gruppens resultater sammenliknet med gjennomsnittsresultater fra bransjen:
Trygghet
Trygghet og kontroll under hele prosessen. At kunden føler seg trygg på leverandøren på alt det formelle.
Garvik Gruppen: KTI 100
Mesterhus: KTI 75
Bransjen: KTI 71
Valuta for pengene
Denne viser om kunden synes de fikk nok ut i fra hva de betalte.
Garvik Gruppen: KTI 92
Mesterhus: KTI 80
Bransjen: KTI 77
Lojalitet
Hvor sannsynlig det er at kunden ville kjøpt bolig av boligaktøren igjen, eller anbefalt til en venn.
Garvik Gruppen: KTI 90
Mesterhus: KTI 77
Bransjen: KTI 76
Forventninger
Kundens forventninger før kjøp.
Garvik Gruppen: KTI 90
Mesterhus: KTI 84
Bransjen: KTI 83
Området rundt boligen
Typisk fellesområder utenfor boligen.
Garvik Gruppen: KTI 79
Mesterhus: KTI 77
Bransjen: KTI 76
Informasjon
Dette handler om å få nok informasjon, korrekt informasjon og til rett tid.
Garvik Gruppen: KTI 88
Mesterhus: KTI 73
Bransjen: KTI 75
Firmaets representanter/ansatte
Den personlige kontakten med kunden, om boligaktøren har vært gode rådgivere.
Garvik Gruppen: KTI 87
Mesterhus: KTI 80
Bransjen: KTI 79
Boligens kvalitet
Møblerbarhet, førsteinntrykk, oppbevaring, håndverksarbeid, standard og planløsning.
Garvik Gruppen: KTI 91
Mesterhus: KTI 83
Bransjen: KTI 77
Pålitelighet
Holde avtaler, levere feilfritt, rette feil, tydelige rutiner og overholde frister.
Garvik Gruppen: KTI 91
Mesterhus: KTI 83
Bransjen: KTI 77
Boligens utforming og innredning
Dette er det som typisk handler om tilvalg og hvor god hjelp kundene har fått.
Garvik Gruppen: KTI 86
Mesterhus: KTI 79
Bransjen: KTI 73
(Resultatet er hentet fra Prognosesenterets årlige KTI-undersøkelse av byggebransjen 2021).